OCENJEVANJE IN VZDUŠJE V OSNOVNI ŠOLI

Pred vrati je začetek novega šolskega leta. Tisto, kar skozi leto najbolj šteje in odraža znanje otrok, so ocene. Te na koncu tudi odločajo o tem, ali bo otrok izdelal razred in prišel na želeno srednjo šolo oz. fakulteto. Način ocenjevanja se razlikuje od profesorja do profesorja. Nekatere smernice pa so določene za vse. Te so se skozi leta kar konkretno spremenile.

Iz prve roke smo želeli izvedeti, kakšni vse načini obstajajo za ocenjevanje in kako na to gledajo otroci. Opravili smo intervju z mladeničem, ki je osnovno šolo ravno zaključil, z novim šolskim letom pa bo žulil klopi v gimnaziji.

Povej nam najprej, kakšne ocene lahko dobiš, s čim se ovrednoti raven znanja?

Čisto na splošno, lahko dobiš dobre in slabe ocene, ki so do zdaj bile označene s številkami od 1-5. Katere od teh so dobre in katere slabe so odvisne od vsakega posameznika, vendar 5 je v vsakem primeru najvišja ocena in 1 najnižja.

Nekateri učitelji uporabljajo pri ocenjevanju tudi pluse in minuse, ki jih, v nasprotju z npr. spraševanjem ali testom, dobiš skozi več učnih ur (vsako uro eno ali dve vprašanji in na koncu skupna ocena). Vendar so na naši šoli zapovedali, da moramo dobiti celo oceno v eni učni uri.

Se vsi predmeti ocenjujejo z enakimi ocenami, v mojih časih smo imeli še MU, U in ZU :-D?

Da, vsi predmeti imajo enake ocene (1-5), vendar je pridobivanje teh ocen pri vsakem učitelju, vsakem predmetu drugačno.

Kako pa je z domačimi nalogami, se te tudi ocenjujejo?

Domače naloge, najljubše preverjanje sodelovanja pri večini učiteljev, najhujša nočna mora tistih, ki se jim ne da delati za šolo. Tudi te se pri večini predmetov ocenjujejo, mi smo celo v 9. razredu dobili tabelo, kjer smo vsako domačo nalogo označili kot narejeno oz. nenarejeno, in na koncu leta smo iz tega dobili oceno.

Kakšni načini ocenjevanja obstajajo?

Poleg že prej omenjenih ocenjevanj domačih nalog, je najbolj pogost način ocenjevanja ustno spraševanje učne snovi in seveda testi. Pri nekaterih predmetih pa se ocenjujejo tudi govorni nastopi, predstavitve. Mi smo jih imeli pri slovenščini in geografiji zelo pogosto, vendar to je, kot večina stvari v šoli, odvisno od učitelja. Takšno ocenjevanje ustreza večini predmetov, ker pa pri športni vzgoji ne moreš ravno pisati testa, so tam posebne »naloge«, ki so povezane s športom (recimo servisi pri odbojki). Pri likovni vzgoji smo za oceno delali posebne »projekte«, iz gline, s tempera barvami, perspektive s svinčnikom ipd.

So vse vrste preverjanja znanja napovedane, kako to poteka?

Večina preverjanj znanja je napovedanih, mislim da zdaj celo smejo več nenapovedano ocenjevati. Za teste nam povejo skoraj mesec vnaprej. Za spraševanje, povejo kdaj začnejo in od takrat moraš biti vsako uro pripravljen. Za športno in likovno vzgojo, zvemo za projekt ko pridemo k pouku in ga večinoma do konca ure dokončamo.

Koliko ocen pa mora učenec zbrati v šolskem letu?

To ni bilo strogo določeno. Najmanj smo jih v šolskem letu morali zbrati šest, dve pisni in štiri ustne. Ima pa vsak učitelj drugačno število. Pri enem predmetu sem jih imel enkrat celo enajst.

Ali se oceno lahko popravlja? Kako?

Popravljanje ocen je spet odvisno od posameznega učitelja oz. učiteljice. Na naši šoli smo vsako oceno lahko popravljali, vendar sta se obe oceni (tista, ki jo popravljaš, in tista s katero jo popraviš) zapisale v redovalnico, razen najnižja ocena, 1, ki si jo pravzaprav prisiljen popraviti. Lahko jo popravljaš pol leta, če je treba. Oceno popravljaš z ustnim spraševanjem, razen v primeru, da si dobil 1, potem jo popravljaš tako, kot si jo dobil. Če je bilo to s testom, pišeš še en test, če si bil vprašan, si spet vprašan itd.

Kaj šteje za vpis v srednjo šolo?

Za vpis v srednjo šolo se štejejo končne ocene iz 7., 8. in 9. razreda, te se skupaj seštejejo in tvorijo število točk oz. pik, ki jih ima nek učenec. To je pomembno, če ima srednja šola omejeno število mest, če ima več kandidatov kot prostih mest na šoli. V tem primeru šola »potegne črto« pri nekem številu točk, vsi ki imajo toliko točk so sprejeti v šolo, ostali pa morajo nekam drugam (to je samo povzetek sistema vpisa, vmes je še več krogov). Če ima več učencev isto število točk, pogledajo Nacionalne Preizkuse Znanja oz. npz-je. Tisti, ki se je bolje odrezal, je sprejet, ostali pa morajo drugam.

Kateri način ocenjevanja pa je tebi najbolj pri srcu?

Odvisno od tega ali stvar razumem ali ne ;-). Če je snov taka, ki je ne razumem oz. se je nisem naučil, raje pišem test, ker lahko, tudi če ne poznam odgovora, napišem nekaj iz glave, kar se mi s tem ujema. Tako dobim kakšno točko več samo zaradi malo iznajdljivosti. Če pa snov razumem, jo poznam in znam razložiti, pa sem raje vprašan, ker tako lažje pokažem, da sem se nekaj naučil.

Kakšen učitelj je zate dober učitelj?

Rad imam takšne učitelje, ki imajo avtoriteto, jih spoštujem in so hkrati prijazni. Takih ni veliko, sploh takih z avtoriteto, prav grozljivo je kako se nekateri učenci obnašajo do njih, vendar ne bom zdaj o tem razpravljal. Moram reči, da sem vesel, da sem imel večinoma dobre učitelje, čeprav je samo ena izmed njih zares imela avtoriteto.

Kakšni učitelji pa ti niso najbolj pri srcu?

Niso mi pa všeč učitelji, ki ne znajo dobro učiti in imam čisto »konkreten« primer. Mi smo imeli učiteljico, ki je učila skupino (ne razred) v kateri sem bil jaz in moj prijatelj, ter nekaj takih, ki se požvižgajo na pravila. Večina ur, ki smo jih imeli, smo zapravili za kreganje med učiteljico in temi učenci, od ravnateljice, do pošiljanje iz razreda in vse drugo, kar si lahko zamislite. Poleg tega, da ni imela nadzora nad našo skupino, tudi ocenjevala je po nekem čudnem sistemu. Kadar je učila, je učila še kar v redu, nič nenavadnega, vendar v učilnici nikoli ni bilo miru. Ko se je odločila, da bo ocenjevala, smo velikokrat imeli govorni nastop. Pri enem govornem nastopu v 8. razredu, sva midva s mojim prijateljem, odličnjaka, dobila najvišjo oceno, in to je bila 3. Pri spraševanju sploh ni bilo mogoče dobiti 5. Nekaj je da ne znaš, ampak moj prijatelj se je vedno učil in ko je bil vprašan je vse znal. A ni bila sigurna, da bi mu dala 5, je rekla, da ga bo še malo spraševala med drugimi urami. Na srečo sem imel malo takih učiteljev in učiteljic, in lahko bi še več krivic našteval, ampak nočem da je tole 20 strani dolgo, in bom s tem končal.

Kateri predmeti so ti najbolj všeč?

Najbolj so mi všeč računalništvo, matematika in kemija, tudi zaradi tega, ker sem pri teh predmetih imel dobre učitelje. Računalništvo mi je všeč, ker …, no pač všeč mi je, rad delam s programi in ustvarjam z njimi, tudi na študij mislim v računalniško smer. Matematika mi je vedno dobro šla, sem v družini matematikov in pri tem predmetu smo imeli mojo verjetno najljubšo učiteljico, pri kateri si nisem upal pisniti, ko smo imeli prvo učno uro pri njej, je pa drugače zelo prijazna.

Kaj ti bo najbolj ostalo v spominu iz osnovnošolskih dni?

Najbolj se bom spominjal pogovorov in dogodkov s prijatelji, čeprav se nekaterim mojim znancem zdi, da sem zelo nesocialna oseba, smo imeli veliko prigod, ko smo bili skupaj. Teh trenutkov ne bom nikoli pozabil.

Za konec pa nam zaupaj še, kaj pričakuješ od srednje šole?

Vsi govorijo, kako se najraje spominjajo srednje šole in jaz tudi upam oz. vem, da se bom imel dobro in užival v srednji šoli, čeprav še vedno ne vem, na katero bom hodil ;-).

Komentirajte na forumu.